Awang Adek Jakun

Tindakan jakun Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin menghalang Kerajaan Kelantan menggunakan dinar emas dan dirham perak adalah bermotifkan politik. Beliau tidak senang dengan tindakan Kerajaan Kelantan yang mendapat sambutan menggalakkan dari orang ramai terhadap pengeluaran dinar dan dirham.

Timbalan Menteri jakun ini tercabar kerana permhonan lesen judi bolanya ditentang habis-habisan dari semua golongan termasuk orang Cina kecuali Melayu Awang Adek. Kekecewaan ini cuba dibalas kepada kerajaan Kelantan yang menjalan pengurusan yang lebih cekap dan efisien berbanding kerajaan Awang dan Adek.

Sebelum ini kerajaan negeri memperkenalkan dinar dan dirham itu sebagai transaksi yang akan digunakan lebih 100 peniaga termasuk sebagai gaji kepada kakitangan kerajaan Kelantan.

Timbalan Menteri jakun itumencabar kerajaan negeri agar menunjukkan bukti jumlah penggunaan dalam tempoh empat bulan akan datang jika benar dakwaan ia mendapat sambutan daripada pelbagai pihak selepas diperkenalkan.

Diharapkan Awang Adek berkokok seorang diri dan menyalak seperti anjing kehausan. Ini juga membuktikan kegagalan kerajaan pusat untuk mengeluarkan wang dinar dan dirham.

Comments