Inilah Golongan Yang Menjalankan Undi Rosak


Satu sahaja. Kerana HARAPAN menamakan Dr Mahathir sebagai perdana menteri.

Tidak perlu berhujah tentang realpolitik, agenda masa depan, reformasi total dan segala teori ataupun memetik sirah dan nas, jawapan mereka cuma satu; tolak bapa segala kemusnahan negara selama ini!

Sebenarnya kempen undi rosak telah dijalankan oleh segolongan kaum Cina penghujung tahun lalu kerana tidak puas hati dengan DAP serta kepimpinan Lim Guan Eng di Pulau Pinang yang dianggap angkuh.

Gelaran 'tokong' yang diberikan kepada Guan Eng telah menular dengan lebih kuat lagi selepas kejadian banjir besar di Pulau Pinang tahun lalu yang menyaksikan keangkuhan ketua menteri itu menanganinya.

Wakil rakyat DAP sendiri yang prorakyat diketepikan. Belum lagi isu kilang haram yang amat jelas, kerajaan DAP terlalu menyebelahi tauke besar, bukan rakyat.

Kempen undi rosak oleh kaum Cina ini ditulis oleh Yeoh Cheong Ee di portal atas talian The Malaysian Insight pada 5 Disember 2017 lalu.

Blog, laman sesawang dan 'Facebook Page' dalam bahasa Cina telah tumbuh membawa kempen ini.

Selain faktor tolak Mahathir, antara lainnya ialah tidak percaya dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Boikot pilihan raya atau undi rosak disebabkan oleh rasa kurang yakin rakyat dengan ketelusan SPR ini telah ditulis oleh penulis terkenal Faisal Tehrani, “Mengapa Shali tidak mahu mengundi” di Free Malaysia Today, 18 Januari yang lalu.

Jelaslah, permasalahan ini semakin menggusarkan HARAPAN.

Comments