Bil Elektrik Dikaji Enam Bulan Sekali


Peraturan Berasaskan Insentif (IBR) akan membolehkan kajian semula kadar elektrik yang berkesan setiap enam bulan, tanpa menjejaskan bil pengguna, kata Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Tenaga, Azhar Omar.

Beliau berkata IBR mempunyai ciri-ciri Pelepasan Kos Bahan Api (ICPT), satu mekanisme yang membenarkan penyesuaian yang menghasilkan kadar harga yang berbeza atau rebat atau surcaj bagi menggambarkan perubahan harga bahan api untuk penjanaan elektrik.

"Sistem penentuan harga baharu itu dihubungkan kepada kos penjanaan, seperti apa sahaja yang ada kaitan dengan gas paip, harga gas asli cair dan arang batu. Sekiranya kenaikan kos bahan api dan harga arang batu, penggunalah yang perlu membuat bayaran tambahan untuk penggunaan elektrik tersebut.

"Itulah sebabnya kami perlu melakukan semakan berdasarkan kedudukan pasaran yang tidak menentu," kata Azhar pada taklimat media mengenai kajian semula tarif elektrik bagi Tempoh Pengawalseliaan IBR Semenanjung Malaysia 2: 2018-2020, di sini pada Selasa.

Pada Disember lepas, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili berkata kerajaan bersetuju mengekalkan kadar tarif elektrik semasa pada 38.53 sen bagi satu kilowatt jam (sen/kWh) untuk Semenanjung Malaysia selama tiga tahun.

"Kabinet juga bersetuju kerajaan menanggung rebat tarif elektrik sebanyak 1.80 sen/kwh (di Semenanjung) berjumlah RM929.37 juta dari 1 Jan hingga 30 Jun tahun depan," katanya.

Mengenai persetujuan kerajaan untuk membiayai RM929.37 juta subsidi dan rebat sebanyak 1.80 sen./kWh, Azhar berkata keputusan itu bukan atas perbelanjaannya, tetapi diserap oleh Tenaga Nasional Bhd (TNB) menerusi sistem bekalan elektrik.

"Menerusi mekanisme IBR, jumlah atau rebat ICPT, akan diserap oleh TNB menerusi perbelanjaan modal yang tidak digunakan (capex) dan perbelanjaan operasi (opex) yang diluluskan oleh SPR dalam tempoh pengawalseliaan pertama 2015 hingga 2017.

"TNB sedia melakukannya kerana ia tidak membelanjakan keseluruhan capex dan opex yang telah diluluskan oleh suruhanjaya untuk mereka," katanya.

Azhar berkata berikutan Tempoh Pengawalseliaan 1 (RP1) yang berakhir tahun lepas, TNB telah menyelamatkan beberapa wang berikutan pemotongan ke capex dan opex yang akan digunakan untuk memastikan terdapat subsidi dan rebat sebanyak 1.80 sen/kWh dari 1 Jan hingga 1 Jun 30, 2018.

Ini termasuk 0.28 sen / kWh surcaj daripada penjanaan kos tambahan dan 1.52 sen/kWh untuk meneruskan rebat ICPT bagi pelanggan TNB.

Semasa RP1, Azhar berkata capex yang diluluskan sebanyak RM18.5 bilion, manakala opex yang diluluskan sebanyak RM18.4 bilion, namun TNB hanya menggunakan RM17 bilion sebagai capex dan RM17.5 bilion sebagai opex.


BERNAMA

Comments