Askar dibunuh


KABUL: Seorang rakyat Afghanistan yang bekerja di markas tentera Nato menembak mati tiga askar antarabangsa kelmarin pada hari sama tiga lagi dibunuh oleh polis negara itu, kata pegawai Tentera Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) semalam.

“Penembak tidak memakai uniform dan laporan kami menyatakan dia adalah pekerja awam yang bertugas di markas itu, tetapi tiada bukti menyatakan dia adalah anggota tentera Afghanistan,” kata jurucakap ISAF. Jurucakap itu berkata, dia tidak mempunyai maklumat bagaimana pekerja awam terbabit mendapat senjata di markas tentera Afghanistan-Nato di selatan negara itu.

Kelmarin seorang anggota polis Afghanistan melepaskan tembakan terhadap empat askar Amerika yang diundang untuk menjamu selera, membunuh tiga daripada mereka, kata pihak berkuasa Afghanistan dalam insiden serangan ketiga dalam tempoh empat hari saja. Tentera AS di Afghanistan mengesahkan bahawa tiga tentera mereka dibunuh oleh “seorang penjawat awam beruniform Afghanistan” di daerah Sangin di wilayah Helmand, tetapi tidak memberi ulasan lanjut. - AFP

Comments