Video: Lagi Sekor Polis Bodoh Undang-undang


Cuba kita hayati video ini dengan teliti dengan sikap polis yang munafik. Janji mahu tengok tetapi merampasnya. Beginikah sikap polis melayan seorang rakyat yang mencintai demokrasi? Sudahlah tiada nombor pegawai polis yang tertera tapi cuba berlagak. Mana nombor pegawai?

Tanda-tanda polis takut ialah tidak memaparkan nombor pegawai. Walaupun mereka menafikan untuk memaparkan nombor mereka, video ini jelas menunjukkan sesiapa sahaj boleh menyamar menjadi seorang anggota polis dengan syarat mempunyai pakaian seragam.

Jika ini selalu diamalkan oleh polis, tidak mustahil selepas ini akan ada ramai penjenayah yang menyamar sebagai anggota polis yang tidak mempunyai nombor keahlian anggota polis yang sah. Polis akan dipermainkan dengan sesuka hati dan kepercayaan orang ramai kepada polis akan terhakis.

Polis juga tidak boleh bersikap keras terhadap rakyat sebaliknya perlu menjaga keamanan dan bukannya pencetus huru-hara. seperti dalam video di bawah, polis tidak menunjukkan sikap profesional sebaliknya marah kepada orang dipersekitaran. Apa masalah yang menyebabkan mereka melenting?

Tindakan polis yang merampas pasportnya juga dipertikai. Mengapa perlu dirampas pasportnya? Supaya beliau ikut pergi balai? Tetapi perjuangan pakcik ini perlu kita contohi kerana beliau mempunyai prinsip mempertahankan pasportnya yang diambil oleh polis tanpa sebab.

Cuba kita perhalusi apa yang diperkatan oleh orang tua dalam video tersebut. Beliau meminta polis jelaskan apa kesalahannya namun polis tersebut gagal menjelaskan sebaliknya cuba bawa beliau ke balai. Bila pakcik tu tanya, "Saya ikut arahan saja". Sudah tidak ada ayat lain untuk melepaskan diri. Harap polis profesional dengan rakyat.


Comments