Kerajaan Akan Sekat Akses Internet Mulai Malam Ini?


Sumber dalaman memberitahu bahawa kemungkinan besar akses internet akan disekat seperti mana yang berlaku di Mesir bagi menutup maklumat berkaitan BERSIH kepada orang ramai. Tindakan seperti intu menampakkan kerajaan UMNO/BN semakin terdesak dengan gelombang rakyat.

Bukan itu sahaja, kemudahan awam turut dibekukan oleh kerajaan terutamanya bas yang menghala ke Kuala Lumpur. Permit syarikat bas akan dibekukan mulai esok 8 Julai 2011 dan 9 Julai 2011. Ini tujuan mengelakkan kesesakan di Kuala Lumpur.

Hujah tersebut memang dangkal dan tidak masuk akal. Keadaan menjadi sesak disebabkan sikap polis yang membuat sekatan jalanraya bagaikan negar ini dipenuhi penjenayah antarabangsa. Akibat tindakan polis ini, ramai peniaga merungut kerana hasil jualan mereka semakin merosot akibat tindakan polis.

Peniaga berkata bahawa kerugian bukan berpunca daripada pihak BERSIH memandangkan BERSIH belum lagi mengadakan perhimpunan tetapi kerugian mereka adalah disebabkan oleh pihak polis yang menggila membuat sekatan jalan raya.

Jawatankuasa Bersih 2.0 menasihatkan kerajaan Persekutuan pimpinan Barisan Nasional supaya tidak menghenti akses kepada saluran komunikasi awam seperti telefon mudah alih, internet, perkhidmatan 3G mudah alih, laman web tertentu atau media sosial kerana ia tidak akan berjaya untuk menyekat perhimpunan aman Bersih 2.0 di Stadium Merdeka Sabtu ini.

Bersih 2.0 mendakwa mereka terkejut apabila dimaklumkan matlumat perisikan bahawa mungkin ada sekatan ke penuh atau sebahagian di internet menjelang perhimpunan aman anjuran mereka hujung minggu ini.

Sekiranya mana-mana langkah-langkah di atas yang menindas mula berkuat kuasa, rakyat Malaysia dan masyarakat antarabangsa akan menyaksikan sendiri keterlaluan yang terdesak dan tidak munasabah yang sanggup digunakan oleh kerajaan untuk pergi ke menghalang pilihanraya yang bersih dan adil.

Kerajaan juga tanpa ragu-ragu kena bertanggungjawab sepenuhnya ke atas kehilangan perniagaan, kehilangan keyakinan dalam masyarakat pelaburan, dan kehilangan muhibah yang lengkap ke arah kedudukan politik dan perdagangan di Malaysia

Comments