Dalang Disebalik Bank Muamalat Kena Bergabung


CIMB adalah syarikat kaitan kerajaan (GLC) dan Datuk Nazir ialah Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan CIMB. Bank Muamalat pula ialah bank yang hampir mengalami kerugian dan gagal untuk diselamatkan memandangkan Bank Muamalat di bawah CIMB.

Keadaan Bank Muamalat seperti biawak hidup cuba diselamatkan dengan mencadangkan Bank Islam membelinya untuk pergabunggang adalah tindakan menyelamatkan kroni milik Datuk Nazir tersebut. Jika Bank Islam membelinya, maka berapa banyak aliran tunai duit rakyat akan mengalir?

BIMB adalah anak syarikat BIMB Holding Bhd yang mana Tabung Haji memegang saham terbesar dengan 51 peratus kepentingan dalam BIMB Holding Bhd.

BIMB mempunyai 115 cawangan di seluruh negara dengan 600 mesin auto-teller dan justeru, "terdapat sesuatu yang aneh dalam urusniaga itu yang tidak membawa manfaat kepada BIMB.

Kebimbangannya adalah tangan-tangan tersembunyi di sebalik arahan BIMB untuk membeli Bank Muamalat daripada DRB-Hicom, yang memiliki 70 peratus bank berkenaan manakala Khazanah, pula memiliki 30 peratus lagi.

Comments