Selepas Sekolah Harapan, Ada Pusat Baru Untuk Yang Mengandung

Datin Seri Rosmah Mansor hari ini mencadangkan kerajaan untuk menubuhkan pusat bersepadu bagi membantu golongan remaja perempuan yang melahirkan bayi tanpa berkahwin.

Isteri Perdana Menteri berkata, pusat itu diperlukan di negara ini berikutan kes pembuangan bayi yang kian meningkat.

Sehubungan itu, katanya beliau akan melawat "Centre of Integrated Family Welfare" di Brussels, Belgium semasa mengiringi Datuk Seri Najib Tun Razak, yang mengetuai delegasi Malaysia ke Sidang Kemuncak Mesyuarat Asia-Eropah (ASEM) Kelapan di Brussels selama dua hari bermula Isnin ini.

"Lawatan itu akan membolehkan saya mengetahui cara dan langkah sewajarnya untuk mengelakkan berlakunya pembuangan bayi," katanya pada sidang media selepas melancarkan buku bertajuk "Perkembangan Majlis Kebajikan Kanak-kanak Malaysia 1978" yang diterbitkan Majlis Kebajikan Kanak-Kanak Malaysia (MKKM) di sini, hari ini.

Beliau berkata pusat itu, yang ditubuhkan di bawah kerajaan Belgium, bertujuan untuk mendekatkan lagi perhubungan ibu dengan anak di mana remaja yang tidak berkahwin ini akan diberikan latihan bagi menjalankan kehidupan seperti biasa. 

Sumber: Berkata

Comments

Naim said…
Kak Ros ni, tiada bala, dicari jalan nak tambah bala.

Belgium tidak mengapalah, memang budaya mereka dah begitu.....tak kisah soal agama pun.