Kalau UMNO Itu Munafik, Munafiklah Namanya

Memang tidak boleh dipercayai dengan UMNO. Berdegar-degar cakap bela Melayu tetapi Melayu spesis mana yang mahu dibelanya lagi. Adakah mahu membela melayu munafik, melayu UMNO, melayu Pakatan Rakyat, melayu Malaysia atau melayu Kroni seperti yang dilaungkan oleh pemimpinya yang tidak sedarkan diri atau dengan kata lain lupa daratan.

Rakyat jangan lagi tertipu dengan cakap-cakap pemimpin munafik ini. Sebelum ini Kerajaan Persekutuan yang konon-kononnya milik UMNO mahu memberi wang ehsan kepada Kelantan benilai RM20juta namun rakyat Kelantan menolak wang ehsan sebaliknya mahu menuntut hak royalti.

Belum apa-apa lagi sudah ada agenda untuk pengagihan serta menghadkan pemberian wang ehsan kepada Kelantan. Entah ke mana mahu disalurkan wang ehsan tersebut. Ada anak jati Kelantan dalam kabinet pun pun tidak boleh pakai. Sanggup jual maruah negeri demi kepentingan UMNO yang mentakedarah duit rakyat. Beliau ialah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Hari ini, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapha Mohamed mengatakan Kelantan jumlahnya terlalu kecil dan tidak wajar mempunyai banyak program. 

Mangkuk hayun ini membuat perbandingan dengan negeri Terengganu dan mengatakan Terengganu ayak mendapatkan wang ehsan yang besar sebab ada program O.K.U (Orang Kurang Upaya), peniaga, pelajar dan sekolah.

Betapa bodohnya seorang menteri bila bercakap pasal sebab tidak ada program. Adakah program mengagihkan duit hasil bumi ini tidak sama dengan negeri pengeluar hasil bumi yang lain? Adakah negeri Kelantan tidak mempunyai O.K.U, peniaga, pelajar atau sekolah? Betapa butanya seorang menteri bila mengeluarkan kenyataan demikian.

Di bawah ini adalah petikan asal kenyataan oleh Mustapha Mohamed yang disunting oleh BERNAMA

PUTRAJAYA 18 Feb. – Peruntukan wang ihsan sebanyak RM20 juta kepada Kelantan akan dihadkan pembiayaannya kepada beberapa tujuan sahaja, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

"Kita merasakan jumlahnya kecil sekitar RM20 juta (jadi) tidak wajar kita mempunyai banyak program,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Kuiz Pelaburan Permodalan Nasional Bhd. (PNB) di sini hari ini.

"Di Terengganu jumlahnya (wang ihsan) amat besar. Oleh itu, ia boleh meliputi pelbagai aktiviti dan program bagi OKU (orang kurang upaya), peniaga, pelajar dan sekolah,” katanya.

Mustapa berkata, mesyuarat pertama jawatankuasa yang dilantik oleh kerajaan Persekutuan akan diadakan pada penghujung bulan hadapan bagi memuktamadkan pembiayaan di bawah program wang ihsan itu.

"Di mesyuarat itu kelak kita akan dapat kepastian tujuan dan aktiviti yang akan dibiayai oleh wang ihsan itu,” katanya yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri itu.

"Ketika ini tujuannya belum lagi kita putuskan secara muktamad, tetapi kita telah mendapat pelbagai input daripada rakyat Kelantan dan pelbagai pihak,” katanya. – Bernama

Comments