Jangan Jadi Operasi Lalang

PAS melahirkan kebimbangan mengenai berulangnya kejadian Operasi Lalang ekoran tindakan kerajaan yang didakwa akan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ke atas pihak-pihak yang dikatakan terbabit dalam insiden pengeboman gereja baru-baru ini.

"PAS harap Menteri tidak mengambil jalan mudah dan menjadikan isu ini sebagai Ops Lalang kedua, di mana suspek yang membakar gereja gagal ditangkap tapi orang lain pula disumbatkan ke dalam ISA demi kepentingan politik BN menjelang PRU-13," kata Ketua Penerangan PAS Idris Ahmad dalam suatu kenyataan medianya di sini, hari ini.

Terdahulu, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan berkata, mereka tidak teragak-agak untuk menggunakan akta itu dalam usaha membanteras kejadian serangan pengeboman ke atas gereja-gereja yang kerap berlaku akhir-akhir ini.

PAS berharap, tambah Idris, rakyat pelbagai agama di negara ini dapat bertenang dan tidak terus menerus melayan provokasi ciptaan pihak-pihak tidak bertanggungjawab.

"Rakyat perlu bekerjasama dalam menjaga rumah-rumah ibadat dan komuniti seluruhan daripada menjadi sasaran penjenayah. Isu penggunaan nama Allah hanya boleh diselesaikan dengan akal waras dan bukannya melalui tindakan ganas.

"Kami mengutuk serangan ke atas sembilan gereja sejak 8 Januari lalu berikutan bantahan meluas terhadap isu penggunaan nama Allah oleh akhbar Herald. PAS juga kesal dengan ugutan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang mahu mengunakan ISA bagi menyelesaikan masalah ini," katanya.

Apa yang berlaku sekarang, tambah Idris, termasuk ugutan Hishammuddin untuk menggunakan ISA ini, secara tidak langsung telah menafikan kata-kata manis Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang menjamin bahawa keadaan di negara ini berada dalam keadaan terkawal.

"PAS melihat Hishamuddin gagal menyelesaikan masalah ini walaupun sebelum ini beliau mendakwa bahawa beliau sudah mengenalpasti suspek yang membakar Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati. Sehingga kini, rakyat tertanya-tanya mengenai tindakan lanjut polis ke atas suspek-suspek tersebut.

"Bilakah suspek-suspek itu akan ditangkap dan didakwa di mahkamah? Rakyat juga risau kerana setiap hari ada sahaja gereja yang diserang," tambah beliau lagi.

Untuk rekod, kemuncak awal serangan ke atas gereja bermula pada 8 Januari, Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati dibakar, Gereja Assumption dan Gereja Life Chapel (Petaling Jaya) diserang dengan bom buatan sendiri. Keesokannya, Gereja Good Shepherd Luthern di Petaling Jaya pula menerima nasib yang sama dengan serangan bom buatan sendiri.

Sementara itu, dua hari lalu, lima buah gereja telah diserang, Gereja Baptist Melaka di Durian Daun, disimbah cat hitam, Gereja All Saints di Taiping pos pengawal SM Convent di Taiping dan Gereja St Louis yang terletak bersebelahan SM Convent juga dibaling dengan bom buatan sendiri, sementara Gereja Good Sheperd di Lutong Bazaar, Miri pula di baling bata.

Kelmarin, di pintu utama Gereja Sidang Injil Borneo (SIB) di bangunan rumah kedai dua tingkat di Lake View Square, Seremban turut dibakar.

Comments