Kelab Penyokong Kelantan Kecewa Dengan FAM


DARIPADA : KELAB PENYOKONG SIBER BOLA SEPAK KELANTAN


KEPADA : SEMUA MEDIA CETAK DAN ELEKTRONIK


Kelab Penyokong Siber Bola Sepak Kelantan (Kelate.Net) hari ini menerima dengan hati terbuka keputusan denda RM 50,000 ke atas Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) biarpun pada masa yang sama turut kecewa dengan tindakan terburu-buru oleh pihak Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dalam menyelesaikan isu keganasan penyokong.


Menurut Presidennya, Marhashim Mat, dalam insiden keganasan sewaktu perlawanan akhir Piala Malaysia, Sabtu lalu, pihak KAFA tidak seharusnya dipersalahkan 100 peratus diatas kegagalan mengawal perilaku penyokong setia mereka.


Ujarnya, selaku badan induk bola sepak kebangsaan dan menjadi penganjur pada perlawanan akhir tersebut, pihak FAM juga harus bertanggungjawab ke atas diri sendiri angkara gagal memastikan aspek keselamatan dipertingkatkan pada perlawanan akhir tersebut.


Kelemahan aspek keselamatan dapat dirungkaikan apabila langkah-langkah keselamatan seperti pemeriksaan rapi tidak dilakukan dengan teliti ke atas setiap penyokong yang masuk ke stadium. Dan ini mengakibatkan benda-benda larangan seperti mercun, bendera parti politik, botol minuman dapat dibawa masuk dengan mudah.

Lebih memeritkan keadaan lagi, minuman dalam botol turut dijual oleh peniaga dalam kawasan stadium. Jadi macam mana minuman dalam botol tidak dapat dibawa masuk sedangkan peniaga sendiri turut menjualnya dalam kawasan stadium.


Menurutnya lagi, jumlah anggota keselamatan seramai 1,500 orang ternyata tidak mencukupi bagi mengawal hampir 100,000 penyokong yang memenuhi stadium pada perlawanan akhir tersebut.


Apakah pihak KAFA patut dipersalahkan dalam hal sebegini bagi mengawal tindak-tanduk penyokong Kelantan sedangkan jumlah anggota keselamatan seramai 1,500 itu pun sendiri ternyata masih tidak mampu mengawal perkara yang sama.


Jelasnya lagi, Kelab Penyokong Siber Bola Sepak Kelantan bersetuju dengan tindakan tegas oleh pihak FAM dalam menangani isu tetapi untuk menuding jari sepenuhnya kepada KAFA rasanya tidak wajar sama sekali.


Sambil memberi contoh bahawa keganasan penyokong tidak harus ditujukan kepada penyokong Kelantan sahaja, Marhasyim Mat turut menyatakan bahawa insiden keganasan penyokong Perlis sewaktu perlawanan separuh akhir kedua Piala Malaysia tempohari juga harus ditangani oleh badan induk bola sepak kebangsaan itu.


Rentetan kejadian di Kangar, berpuluh-puluh buah kenderaan penyokong Kelantan seperti kereta dan bas dibaling batu mengakibat kerugian beribu-ribu ringgit.


Jelasnya, pihak FAM jangan hanya pandai menghukum persatuan bola sepak negeri sahaja apabila setiap kali berlaku keganasan penyokong tetapi perlu mencari jalan penyelesaian untuk mengatasi perkara ini daripada berulang lagi pada masa akan datang.


“ Pihak FAM harus belajar daripada kesilapan ini. Mereka juga harus bertanggungjawab sepenuhnya. Apa kata untuk musim depan, kawalan keselamatan di stadium yang bermasalah seperti di Kelantan, Terengganu, Perlis dan lain-lain negeri diambil alih sepenuhnya oleh pihak FAM dengan kerjasama PDRM. Saya pasti pihak FAM bersedia untuk menggantung diri sendiri kali ini “ ujarnya mengakhiri perbualan.


Sumber: kelate.net

Comments