Monday, 19 October 2009

Rasuah Isa Samad Agak Ekslusif

Pendirian Umno tentang isu rasuah juga agak lemah. Pertamanya, Umno tidak mengguna kalimah rasuah sebaliknya 'politik wang'. Istilah ini tidak tepat.

Jika sebelum ini Najib mahukan Umno menjadi sebuah parti inklusif, maka ia mestilah inklusif dari sudut pengertian rasuah juga.

Contohnya, jika seseorang yang bukan ahli Umno mengamalkan rasuah, maka mereka dihukum mengikut hukum negara. Sebaliknya, dalam kes Isa Samad, mantan MB Negeri Sembilan itu hanya dihukum parti dan hukum negara tidak pula dihukum ke atasnya.

Rasuah di dalam Umno menjadi penyakit yang mana rawatannya bersifat eksklusif dan bukan inklusif. Ini bermakna, non-Umno akan dihukum negara, sebaliknya orang Umno itu akan dihukum parti. Hukuman ke atas 'perasuah Umno' pun menjadi eksklusif.

Manakala hukuman ke atas 'perasuah non-Umno' bersifat inklusif. Ini tidak adil. Najib perlu peka terhadap maksud inklusif dan eksklusif yang beliau maksudkan.

Jangan Najib hanya melihat isu inklusif ini cuma terhad kepada topik 'outreach' untuk mendapatkan jumlah ahli Umno saja. Lalu, dalam hukuman ke atas Umno dan 'non-Umno' masih lagi ada bezanya.

oleh : Ibnu Amir

0 Komen: