Parti Mana Yang Bertanding di Bagan Pinang?







Pilihan raya telah berlalu yang mana BN telah memenangi kerusi di Bagan Pinang. Tetapi bagaimanakah BN boleh menang? Nanti saya jelaskan bagaimana ia boleh menang dengan majoriti besar sedangkan ramai yang tidak dapat mengundi.

Semasa membuat tinjauan di beberapa tempat di Bagan Pinang, saya sempat melihat bendera parti yang bertanding namun agak keliru dengan parti mana satu yang bertanding. Adakah PAS lawan BN, PAS lawan PPP, PAS lawan UMNO atau PAS lawan MIC.

Kalau diikutkan PAS akan melawan dengan UMNO. Hanya perlu ada bendera keris dengan bulan sahaja. Tetapi di Bagan Pinang lain jadinya. Lebih daripada 2 parti yang bertanding. BN itu adalah parti komponen dan bukannya parti yang bertanding. Tetapi UMNO menggunakan BN sebagai meraih undi.

PAS hanya mengibarkan bendera bulannya sahaja dan tidak mengibarkan bendera PR. Sebab yang bertanding di Bagan Pinang adalah PAS dan Pakatan Rakyat. Jadi yang mematuhi etika pilihan raya adalah PAS dan UMNO m,elanggarnya kerana Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) itu di bawah bidang kuasanya.

SPR sebelum ini ada mengatakan bahawa hanya parti yang bertanding sahaja layak memasang bendera namun SPR jugalah yang mengkhianatinya. Hanya UMNO sahaja yang boleh menayangkan parti komponennya. Ini membuktikan parti keris tidak terkenal sperti BN dan sebab itulah UMNO guna lambang BN. PAS lebih popular kerana menggunakan lambing sendiri berbanding UMNO yang jauh terkebelakang.

Akan menyusul…

12:00 a.m

Comments