Najib Pecah Belah Kaum India


Sebuah lagi parti rakyat India telah dilancarkan oleh Perdana Menteri 1Malaysia di dewan utama Taman Pameran Agro Malaysia (MAEPS), Serdang, Selangor. Pelancaran parti terbaru oleh Najib adalah untuk memecah belahkan kaum India dalam cubaan menafikan hak orang India yang memberikan sokongan terhadap Pakatan Rakyat.


Najib tidak mengaku bahawa penubuhan Parti Makkal Sakti bukan atas desakkannya. Dalam Malaysia terdapat tujuh atau lapan parti yang mewakili kaum India antaranya MIC, Barisan Progresif India Se-Malaysia (IPF), Parti Bersatu India Malaysia (MIUP), Barisan Tindakan Demokratik India Malaysia (Mindraf), Parti Progresif Pendududk (PPP). Bagaimanapun PPP dan MIC merupakan komponen Barisan Nasional.


Parti Makkal Sakti Malaysia diketuai oleh bekas penyelaras kumpulan Hindraf yang diharamkan, R.S. Thenenthiaran, 47. MIC turut membanth penubuhan parti itu. Ketua pergerak Pemuda MIC, T. Mohan tidak membenarkan parti baru itu menjadi alternatif kepada MIC bagi mewakili kaum India. Walaupun parti itu akan dilancarkan oleh Pengerusi BN, Pemuda MIC tidak akan berkompromi sekiranya ia bertujuan menggantikan MIC dalam BN.

Comments