Kairy Pun Takut...


Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berharap calon BN bagi pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang dapat ditentukan dengan segera kerana ia menimbulkan banyak sangat tanda tanya di kalangan orang Umno dan juga pengundi di Bagan Pinang.

"Bagi saya spekulasi ini tidak sihat. Jadi, saya harap soal calon BN daripada Umno ini dapat kita putuskan dalam masa yang terdekat," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa bersama wartawan Negeri Sembilan di Seremban malam tadi. Turut hadir, Presiden Kelab Akhbar Negeri Sembilan Razali Pilus.

Ditanya adakah Umno dalam dilema untuk memilih calon berkenaan, beliau berpendapat tiada dilema sebab beliau dan juga pucuk pimpinan percaya bahawa kriteria yang paling penting ialah hendak mencari calon yang boleh menang.

"Apa saja latar belakang calon itu, kalau dia boleh diterima oleh pengundi di DUN Bagan Pinang, maka itulah calon yang kita perlu pilih," katanya.

Mengenai persoalan jika calon yang dipilih mempunyai rekod sedikit tercalar yang boleh menjejaskan kemenangan BN, Khairy yang juga anggota parlimen Rembau berkata:

"Bagi saya calon itu perlulah memenuhi kriteria boleh menang dan sekiranya itulah calon yang kita rasa boleh menang, maka itulah calon yang perlu kita sokong.

"Pendirian Pemuda adalah jelas bahawa soal calon ini adalah hak mutlak pucuk pimpinan, tapi kita harap pucuk pimpinan pilih calon yang mana mengikut kajian kita buat adalah calon yang terbaik untuk menang di Bagan Pinang.

"Tapisan itu perlu kerana kita tidak hendak keadaan berlaku seperti di Permatang Pasir," katanya.

Sementara itu, katanya Pemuda Umno akan mengambil pendekatan lebih berkesan untuk mendekati dan meraih sokongan pengundi mudi terhadap BN di Bagan Pinang.

"Pengundi muda ini tidak ada kecenderungan tetap.... dia boleh berubah.

"Jadi kita kena pastikan bahawa mereka ini dilengkapi dengan maklumat terperinci, sama ada melalui media arus perdana atau pun terutamanya melalui IT," katanya.

Sumber: Malaysiakini

Comments