UMNO Suka 'Take Beer'


Ketika PAS berada dalam Barisan Nasional (BN), parti itu mengusulkan kerajaan menghentikan tradisi menghidang arak di majlis jamuan rasmi kerajaan. Cadangan itu diterima setelah dibahas dan dibantah keras pemimpin BN lain, termasuk dari UMNO.


(Kesimpulannya: UMNO sememangnya suka minum arak dari dulu, kini dan selamanya.)


Apabila PAS berjaya memerintah Kelantan pada 1990, peluang merealisasikan hasrat menegakkan Islam lebih luas. Isu utama dipolitikkan BN ialah arak. Kerajaan PAS menyusun semula penggunaan arak dan menghadkan premis penjualan arak.


(Kesimpulannya: UMNO mahu premis arak berleluasa)


BN memanfaatkan komponen bukan Islamnya untuk membantah peraturan baru diperkenalkan PAS, kononnya ia menyekat kebebasan bukan Islam. Sebagai protes, MCA Kelantan mengumumkan akan mengadakan pesta meminum arak secara besar-besaran di Kota Bharu. UMNO pula jadi batu api bagi mengapikan suasana.


(Kesimpulan: UMNO suka arak namun guna MCA untuk meminumnya)


Akibat terlalu banyak minum arak, UMNO tidak dapat laungkan kalimah takbir untuk memuji ALLAH sebaliknya hati UMNO sudah keras sehinggakan melaungkan ‘take beer’. Apabila hati sudah lupa Tuhan, nama arak disebut oleh UMNO. Sedihnya UMNO sehinggakan hanya dapat melafazkan ‘take beer’.


(Kesimpulan: UMNO sudah jadi pengeluar ‘take beer’ terbesar)


Comments