Polis Jahil Isu Permit

Pihak penganjur sebetulnya boleh memaklumkan polis supaya mereka dapat mengadakan kawalan agar laluan pada 1 Ogos lalu, terurus baik. Dan polis patut memansuhkan sistem permit kerana amalan ini bercanggah dengan semangat Perlembagaan Persekutuan.

Saya dimaklumkan oleh rakan-rakan mahasiswa di Indonesia, bahawa polis dimaklumkan oleh para penganjur bahawa mereka akan membuat perhimpunan. Dan polis mengizinkan perhimpunan tersebut berjalan dengan baik, tenang dan aman.

"Syaratnya, jangan dibuat pada hari perayaan umum dan polis akan datang untuk pastikan keselamatan awam," kata seorang pimpinan siswa Indonesia.

Dalam konteks negara kita, mungkin rundingan demi rundingan boleh dilakukan lagi jika polis, mahu menjernihkan keadaan ini.

Ketua Polis Negara, Musa Hassan sepatutnya belajar dengan pasukan polis di Indonesia berhubung hal ini. Ketepikan dulu soal mereka bekerja di bawah BN dan cuba-cubalah buka pintu rundingan bersama pihak demonstran dan penganjur perhimpunan itu.

Jika polis bersedia belajar mengenali di mana kesilapan mereka ini, yang akan cuba tutup pintu rundingan ini, hanyalah Umno dan Barisan Nasional sahaja.

Comments