Kisah Melawan Kezaliman Dalam Al-Qur'an

Al-Qur'an tidak pernah sunyi merakam kisah para nabi, orang-orang soleh terdahulu dalam melawan kezaliman pemerintah.

Al-Qur'an tak pernah mengasuh kita agar mengambil sikap kompromi dengan pemerintahan yang zalim. Kalau kita punya kekuatan, maka lawanlah sehingga tumbang pemerintahan tersebut.

Tetapi, jikalau kita tidak mampu melawan pemerintahan zalim itu kerana kita ada kelemahan, maka tiada pula al-Qur'an menyuruh kita bergabung dan menyerah kalah kepada pemerintahan tersebut.

Tuhan menyebutkan pelbagai kisah berhubung kaedah melawan jika musuh yang zalim itu ternyata jauh lebih kuat daripada kita. Iaitu, kita perlu melarikan diri, jangan sampai ditahan musuh.

Kata-kata, "If you cannot beat them, then join them.." (kalau anda tak boleh melawan mereka, maka bergabunglah dengan mereka.. atau serang mereka daripada dalam dengan menjadi sebahagian daripada mereka) adalah kata-kata yang tiada asasnya dalam agama kita.

Jika demikian, bagaimanakah caranya melawan pemerintahan yang zalim itu jika telah lumpuh segala kekuatan kita?

Maka, jawapannya ialah, dengan cara melarikan diri, jangan sampai kita ditangkap jentera penguasa yang akhirnya menyebabkan kita bergabung dengan kezaliman penguasa setelah dibasuh fikiran dengan tawaran-tawaran yang mengiurkan - harta, pangkat dan perempuan.

Comments