Siapa Bela Altantuya, Apa Kaitan ISA?

"Rakyat Malaysia pernah dikejutkan dengan kes pembunuhan kejam Altantuya. Dua anggota polis telah mengaku membunuhnya walaupun mereka bersungguh-sungguh menyatakan tidak pernah mengenali wanita itu dan tidak pernah berurusan dengannya. Pembunuhan itu dilakukan kerana mereka diarahkan berbuat demikian.


"Di mahkamah Malaysia, Altantuya tidak mendapat pembelaan sewajarnya, oleh itu isu tersebut telah dibawa ke peringkat antarabangsa. Kes Altantuya hampir sama dengan nasib tiga orang tahanan ISA yang telah ditahan masuk lapan tahun.


"Tiga tahanan ISA itu telah ditahan tanpa bicara selama lapan tahun, maka jalan terakhir adalah membawa isu itu ke peringkat antarabangsa ke Geneva, supaya ia didengar oleh masyarakat negara lain bahawa di Malaysia ini ada undang-undang yang zalim seperti itu." Demikianlah sedikit sedutan daripada ucapan Timbalan Ketua Pemuda PAS, Ustaz Azman Shapawi dalam majlis yang sama. Program 'roadshow' ini diadakan di setiap negeri di Semenanjung Malaysia dalam masa tiga minggu ini. Orang ramai dijemput hadir ke semua program tersebut.


Kini, tinggal 12 tahanan ISA di Kem Kamunting. Mereka itu enam orang rakyat tempatan dan enam orang lagi rakyat asing. Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri sebenarnya boleh membebaskan mereka bila-bila masa sahaja, namun kenapa mereka masih juga ditahan?


Pada suatu ketika, jumlah tahanan ISA pernah menjangkau sehingga 150 orang. Tetapi kini tinggal 12 orang. Bagaimanapun, ia tidak sepatutnya mengendurkan semangat dan komitmen rakyat Malaysia, yang bencikan kejahatan akta zalim ini supaya menyatakan kebencian mereka melalui himpunan MANSUH yang akan diadakan pada 1 Ogos kelak.


Jika ramai yang datang, mudah kerajaan tahu bahawa rakyat Malaysia mahukan ISA segera dimansuhkan! Rakyat harus tunjukkan mesej jelas kepada kerajaan bahawa akta lapuk dan zalim ini mesti dimansuhkan segera.


Oleh sebab itu, sesiapa yang membaca artikel ini, harap dapat sebarkan kepada orang lain supaya datang ke Kuala Lumpur; ke tiga tempat iaitu di Masjid Jamek, Masjid Negara dan Sogo pada Sabtu 1 Ogos 2009, jam 2.00 petang.

Comments