PPSMI 2012 Mansuh Atau Pinda?

Dalam fikiran Muhyiddin, Najib dan para pembuat dasar ini, rakyat dan GMP kerap mendesak ke arah 'pemansuhan' PPSMI. Maka, sebab itu kenyataan Muhyiddin kali ini tidak lagi menyebut penundaan PPSMI itu. Muhyiddin telah bermesyurat dengan kumpulannya untuk memikirkan idea baru untuk menyebabkan rakyat dan guru-guru tidak terlalu marah terhadap kenyataannya kali ini.


Ayatnya berbunyi lebih kurang begini - pemansuhan PPSMI itu akan berlaku pada tahun 2012. Jangan lagi digunakan istilah ditunda. Ini kerana, ungkapan ditunda, ditangguh itu telah digunakan sebelum ini. Maka jika digunakan sekali lagi, orang ramai akan berkata, asyik-asyik tunda lagi, asyik-asyik nak tangguh, jadi bilakah PPSMI itu nak dimansuhkan?


Jadi, suatu ayat baru telah direkacipta dan dipilih guna menipu rakyat dan guru-guru sekali lagi. Jarak tempoh tiga tahun sehingga 2012 ini tentunya akan mengambil masa untuk Umno terus berfikir lagi apakah alasan untuk diberikan kepada rakyat untuk melanjutkan lagi PPSMI ini.


Di samping itu, dalam jangkamasa selama tiga tahun ini, Umno berharap semoga rakyat akan terus dilumpuhkan semangatnya dan akhirnya mereka akan mengalah begitu sahaja. Semangat GMP untuk mansuhkan PPSMI masih membara.


Jika mahu, GMP juga boleh membuat perhimpunan sekali lagi depan Istana Negara. Kumpulan Page dan penyokong PPSMI tidak mampu berbuat demikian kerana mereka sedar bahawa mereka tiada sokongan akar umbi.


Kumpulan Page, guru-guru dan masyarakat yang menyokong PPSMI selama ini tentunya sedikit sebanyak berasa malu kerana sebelum ini mereka beriya-iya mempertahan dasar PPSMI tersebut. Ternyata, kerajaan sendiri telah menyedari bahawa apa-apa yang telah mereka lakukan selama ini tidak benar dan tidak wajar sama sekali.


Antara perkara yang paling penting juga dalam tempoh 3 tahun ini ialah usaha rakyat bersama GMP untuk mengheret penjenayah bahasa ini ke muka pengadilan.


Hal ini penting agar para pembuat dasar PPSMI ini tidak lagi berfikir bahawa mereka akan terlepas begitu saja dan rakyat begitu mudah memaafkan sikap mereka yang tergamak menipu rakyat untuk menangguh PPSMI untuk 6 bulan lagi sebelum ini, dan kini kononnya mahu menunda lagi PPSMI sehingga 2012 atas nama pemansuhan dasar bebal tersebut!

Comments