Kementerian Pelajaran Yang Kurang Pelajaran

Keputusan kerajaan untuk mengehadkan pengambilan subjek calon-calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) kepada 10 mata pelajaran mulai tahun hadapan disifatkan Dewan Pemuda PAS negeri sebagai langkah mundur, gopoh dan tidak menjiwai hasrat pendidikan.

Ketuanya, Ustaz Ahmad Yahya berkata sewajarnya Kementerian Pelajaran membawa pendidikan negara ke satu tahap yang membanggakan berdasarkan persaingan sihat masa kini.

"Kita mempersoalkan bagaimana cadangan yang baru dikemukakan pada 21 Mei lalu tiba-tiba dijadikan satu ketetapan," soal beliau.

Menurut Ahmad, bilangan subjek yang banyak bagi SPM biasanya diambil pelajar aliran agama dan berikutan pencapaian cemerlang sekolah-sekolah agama, wujud kecenderungan ibu bapa menghantar anak ke sekolah aliran agama.

Oleh itu katanya, Pemuda PAS negeri yakin keputusan itu dibuat dengan motif tersirat untuk menutup kejayaan cemerlang yang diraih sekolah-sekolah agama.

Ahmad menambah, keputusan Kementerian Pelajaran itu juga adalah satu langkah mundur dan diilhamkan oleh Menterinya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Langkah ini bertentangan dengan falsafah pendidikan iaitu untuk membangunkan potensi manusia. Apa salahnya jika pelajar benar-benar mampu dan berusaha untuk membuktikan kemampuan mereka?

"Wujud juga keraguan terhadap keputusan tersebut kerana sebelum ini yang dinyatakan adalah mengenai biasiswa. Hari ini disebut pula mengenai tumpuan guru, kewangan ibu bapa untuk kos tuisyen serta jurang luar bandar dengan bandar.

"Kami melihat hujah mengehadkan pengambilan subjek SPM itu sebagai tidak konsisten dan hanyalah alasan yang diada-adakan," ujar beliau kepada Harakah, 28 Mei lalu.

Sehubungan itu, Pemuda PAS negeri mahu keputusan tersebut ditangguhkan dan kajian terperinci diadakan agar pendidikan di negara ini tidak terus menjadi bahan eksperimen serta alat politik pihak-pihak tertentu.

Sumber: Harakahdaily

Comments