Polis Dan UMNO Bertanggunggjawab

Apa pun, kembali kepada tajuk bualan berhubung tertutupnya premis perniagaan dengan sebab wujudnya perhimpunan tersebut.

Persatuan peniaga yang rata-ratanya aktivis Umno sepatutnya sedar bahawa polis dengan arahan Umno, mahu membelasah demonstran. Tapi, dalam masa sama, mereka tak mahu hal itu jejaskan orang ramai. Umno, polis mungkin risau rakyat akan marah mereka.

Apa yang perlu polis buat sekarang? Maka, salah satu langkah kilat dan bijak, ialah kaum peniaga diperalatkan dengan bantuan media. Kononnya, premis perniagaan ditutup. Jadi, ini semua salah demonstran. Padahal, polis yang mengarahkan premis itu ditutup.

Sebab itulah, antara tindakan yang perlu polis lakukan ialah, mengarahkan peniaga agar menutup ruang premis perniagaan agar mereka mudah meletupkan bom, menyemburkan water canon kepada demonstran setelah premis perniagaan itu ditutup.

Kaum peniaga juga mempunyai kepentingan yang perlu Umno laksanakan. Dan, mereka juga perlu berunding dan bersyura dengan ahli-ahli dan para pimpinan Umno.

Mungkin kaum peniaga itu akan terpaksa berdepan dengan suatu keadaan di mana, segala pintu rundingan dan jalan bermesyuarat sudah tertutup rapat.

Hal yang sama pernah diterima Kumpulan Prihatin saat ingin berunding dengan mantan Menteri Pelajaran Hishammuddin Hussein berhubung pemansuhan PPSMI. Maka, Najib yang khuatir dengan masalah sepupunya itu, dengan segera menyelamatkan Hishamudin dengan meletakkan beliau ke suatu jawatan yang lain pula.

Jadi, setelah rundingan tertutup, maka sebab itulah hadirnya GMP yang ditubuhkan untuk memansuhkan PPSMI. Kalau PPSMI dimansuhkan melalui rundingan secara baik, damai, nescaya tidak berlaku perhimpunan GMP di Istana Negara sebelum ini.

Perhimpunan terjadi setelah rundingan demi rundingan telah ditutup rapat. Cubalah nanti kalau para peniaga mahu membuat apa-apa tuntutan kepada kerajaan dan mesyuarat pun tidak dipedulikan lagi, tentulah pertubuhan peniaga pun terpaksa berhimpun juga.

Pada saat itulah, polis dengan arahan Umno akan terus meneruskan proses biasa juga. Peniaga akan dinasihatkan meminta permit terlebih dahulu. Permit pun kalau diminta juga boleh jadi diberi, atau tidak diberi atau kalau diberi pun, boleh ditarik semula pada saat-saat akhir dengan sebab Umno tidak mengizinkan para peniaga itu berhimpun.

Comments