Ketua Menteri Yang Bodoh Akui Monorel Rosak Tapi Mahu Teruskan Juga


Rakyat merempat mencari sumber kewangan, orang Melayu dihalau sana-sini, peniaga Melayu kais pagi kadang-kadang makan pun melarat. Projek Fasa 1 telah mengalami kerosakan namun mahu meneruskan projek Fasa 2 yang menelan kos agak tinggi. Mana jasa kerajaan negeri kepada rakyat dan apakah pulangan dari hasil pembinaan monorel yang sering rosak itu kepada rakyat?

Kerajaan negeri tetap akan meneruskan fasa kedua projek Monorel Melaka menggunakan teknologi dari China walaupun fasa pertama projek itu sering berlaku kerosakan. Fasa kedua projek yang bernilai RM13.2 juta itu meliputi pembinaan rel dari Stesen Hang Jebat di Taman Rempah ke Jalan Tun Mutahir dan Jalan Tun Ali ke Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya sepanjang 1.3 kilometer.

Kenyataan paling memalukan untuk rakyat adalah Monorel Melaka ini memang terkenal di seluruh dunia kerana ia mungkin menjadi monorel pertama di dunia yang kerap mengalami kerosakan iaitu sebanyak 27 kali sejak beroperasi. Adakah dengan kerosakan yang dialami sesuatu yang boleh dibanggakan? 27 kali rosak dalam setahun? Gila! Tak masuk akal langsung.

Menurut Ketua Menteri yang bodoh itu lagi, kita ada banyak sebab untuk terus menyokong teknologi China. Kita tak boleh asyik beli barang dari Barat sahaja kerana ia mahal selain kita ada hubungan yang baik dengan mereka sejak zaman dahulu lagi, fasa kedua projek itu yang dijangka siap pada Februari 2013 akan menjadikan keseluruhan Monorel Melaka sepanjang 2.9 kilometer.

Laluan monorel itu akan membentuk satu pusingan mengelilingi Sungai Melaka dari Taman Rempah melalui Jalan Bunga Raya, Jalan Tun Ali, Jalan Tun Mutahir dan kembali semula ke Taman Rempah.

Mengapa monorel Fasa 1 tidak ada tempat penyenggaraan setelah setahun beroperasi? Bila mahu diwujudkan Fasa 2, baru difikir mahu dibina tempat penyenggaraan. Satu stesen penyelenggaraan di persimpangan Jalan Tun Ali dan Jalan Tun Mutahir bagi memastikan sistem monorel itu menepati piawaian yang ditetapkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Setiap tren juga membawa dua gerabak di mana setiap gerabak boleh memuatkan 12 penumpang dan setiap perjalanan dengan kelajuan 15 kilometer sejam dianggarkan memakan masa 45 minit mengelilingi Sungai Melaka.

Comments

buat monorel ke Nyalas ke batang melaka kan bagus......all those monorel now for luxury...nak show off bermegah2 jer....tapi tak der kepentingan semua owg bole pakai....camner Melaka negeri maju...