Polis, Tolong Jangan Jadi Pencacai UMNO/BN Boleh Tak?


Polis diminta jangan bersikap berat sebelah dalam menangani isu berkaitan memburukkan negeri seperti yang didakwa oleh Lim Guang Eng tempoh hari. Ia seolah-olah menampakkan polis di bawah bidang kuasa UMNO/BN sedangkan polis merupakan agensi kerajaan yang tidak sama fungsinya dengan mana-mana parti politik dalam negara.

Sebelum ini pun aku mempersoalkan tindakan polis mahu bertindak terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang dikatakan memburuk-burukkan negeri Johor. Ingatkah anda sebelum ini bahawa Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam pernah memburukkan Kelantan sebelum ini. Namun setelah sekian lama, Ali Rustam menarik balik larangan tersebut ibarat menyedut hingus ke dalam mulut.

Di sini aku ingin membuat perbandingan mengenai jenayah indeks yang berlaku antara negeri Kelantan dan Melaka bagi Januari sehingga Mei 2010/2011 dan jenayah jalanan bagi bagi Januari sehingga Mei 2009/2011. Namun aku akan buat perbandingan ini mengikut kapasiti kepadatan penduduk bagi kedua-dua negeri mengikut sumber Jabatan Perangkaan Malaysia 2010 supaya Ali Rustam dan UMNO/BN Melaka tidak buta angka.

Klik imej untuk pembesaran


Klik imej untuk pembesaran

Bagi statistik indeks jenayah negeri Kelantan pada Januari sehingga Mei 2011 adalah sebanyak 178 kes jika dibandingkan dengan Melaka yang mencatat 232 kes pada tahun yang sama. Jika mahu diambil kira jenayah pada Januari sehingga Mei 2009 pula, Kelantan mencatatkan 144 kes berbanding Melaka 217 kes dan jika diambil kira kapasiti penduduk pula jumlah penduduk Kelantan adalah 1.54 juta berbanding Melaka yang hanya 0.85 juta penduduk dan beza penduduk Kelantan dengan Melaka ialah 53.23%.

Kesimpulannya, jenayah di Melaka lagi teruk di Kelantan kalau dikirakan nisbah jenayah kerana jumlah kes bagi kedua-dua tahun tersebut bagi Kelantan adalah 322 kes bersamaan 1.54 juta penduduk jika dibandingkan dengan Melaka dengan 449 kes bersamaan 0.84 juta penduduk. Sekarang Ali Rustam kena belajar statistik supaya tidak lagi menunjukkan kebodohannya sebagai Ketua Menteri Melaka.

Jika dikira semua kes di atas bagi kedua-dua tahun tersebut untuk Kelantan ialah 5915 kes dan Melaka pula  ialah 4895 kes dan harus diingat bahawa kapasiti penduduk di Kelantan lebih ramai berbanding Melaka. Ali Rustam patut malu kerana Melaka paling banyak jenayah berbanding Kelantan. Kelantan tiada pusat judi seperti yang Ali Rustam bimbangkan sehingga meminta Tenaga Nasional Berhad dan Syarikat Air Melaka Berhad memotong bekalan elektrik.

Kelantan tiada pusat hiburan sehingga jam 3 pagi seperti yang dicadangkan oleh kerajaan Ali Rustam. Ali Rustam diminta bertaubat dan jangan tunjukkan kebodohan dalam membuat statistik. Jika masih lagi tidak faham dengan angka itu, boleh belajar kelas matematik dengan pelajar Pusat Asuhan Tunas Islam beserta doa harian yang akan diajar oleh kanak-kanak 5 dan 6 tahun.

Comments