Polis diserang


JOHOR BAHRU: Bukan setakat menetak anak saudaranya di kepala, seorang bapa yang juga pemandu teksi tergamak membawa tiga anak menyamun menggunakan parang di sebuah stesen minyak di Bandar Baru Permas Jaya, tengah hari kelmarin.

Tindakan itu bukan saja dipercayai bagi mengajar anaknya mendapatkan wang dengan cara mudah, malah disyaki bagi membolehkannya menjadikan tiga anak lelakinya, masing-masing berusia 15, 14 dan lapan tahun sebagai perisai apabila berdepan tindakan polis.

Terdahulu pada jam 9 malam Jumaat lalu, lelaki itu menetak kepala anak saudaranya hingga mendapatkan empat jahitan berikutan pertengkaran di rumah suspek di Bandar Baru Permas Jaya.

Ekoran kejadian berkenaan, mangsa membuat laporan di balai polis pada kira-kira jam 12.05 tengah hari kelmarin, sebelum sepasukan polis bergegas ke lokasi jam 1.30 tengah hari.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, Asisten Komisioner Zainuddin Yaacob (gambar) berkata, apabila pasukan berkenaan tiba di rumah suspek, didapati suspek dan lima anak serta isterinya menaiki teksi.

Melihat keadaan itu, katanya, pasukan berkenaan mengekori suspek sebelum lelaki berkenaan singgah di stesen minyak di taman perumahan itu sambil melibas cermin tingkap kenderaan lain yang terbuka menggunakan parang. “Ketika itu, kami dapati suspek bersama tiga anaknya masing-masing bersenjatakan parang memasuki kaunter stesen berkenaan dengan salah seorang daripada anaknya itu mengawal di luar premis.

“Suspek berusia 49 tahun serta dua anak lelaki masing-masing berusia 15 dan 14 tahun sempat menyamun empat bungkus rokok serta coklat, manakala anaknya berusia lapan tahun yang turut bersenjatakan parang menunggu di bahagian luar kedai, manakala dua anak perempuannya bersama isterinya menunggu di dalam teksi,” katanya.

Menurutnya, anggota polis cuba memujuk suspek untuk menyerah diri tetapi tidak diendahkan, malah mereka diserang semua suspek menggunakan senjata masing-masing.

“Melihat anggota polis tidak mendekati mereka, semua suspek memasuki kenderaan sebelum meneruskan perjalanan sambil diekori polis.

“Kami akhirnya menahan keluarga berkenaan di Jalan Pasir Pelangi kira-kira 1 kilometer dari tempat kejadian pada jam 2.03 petang, selepas memberhentikan teksi dinaiki sambil memujuk mereka menyerah diri kerana tidak mahu mencederakan sesiapa.

Menurutnya, siasatan mendapati dua anak suspek berusia lapan hingga 15 tahun yang terbabit dalam kejadian itu masih bersekolah di kawasan berhampiran.

Katanya, selain itu, siasatan mendapati keluarga berkenaan mempunyai seorang anak perempuan berusia 12 tahun dan lapan bulan yang berada di dalam teksi bersama ibu mereka ketika kejadian.

“Pemeriksaan terhadap kereta membawa kepada penemuan enam parang, pisau pemotong sayur dan sebatang cota,” katanya.

Comments