Keyboar Warriors Pemusnah Pembangkang


Imbas kembali tsunami politik 2008 yang membuatkan BN hampir tersungkur, antara sebabnya ialah gagalnya mereka mengikut trend 'berblog' pada waktu itu kerana menyangka media cetak dan media elektronik mereka sudah cukup kuat.

Ekoran dimalukan sebegitu teruk, Umno telah mengeluarkan biaya yang besar menubuhkan skuad cybertrooper untuk menangkis keyboard warrior pro-Pakatan Rakyat.

Inilah yang harus dikenang oleh pimpinan pembangkang.

Ketika cybertrooper mendapat upah menyerang mereka, keyboard warrior membela mereka dengan sukarela. Mengapa hari ini ada di dalam kepala mereka, askar-askar alam maya ini yang dahulunya membela mereka tanpa mereka bayar kini telah diupah oleh musuh untuk menghentam mereka pula?

Jika mahkamah tidak menyebelahi mereka, mahkamah korup. Jika lepas, mahkamah baik. Jika menang pilihanraya, baik. Jika kalah, SPR tipu.

Benar, kempen #UndiRosak ini hanya berlegar di alam maya, tetapi seperti kata Mahatma Gandhi (bawah).

“Mulanya mereka mengabaikan kamu, kemudian mereka tertawakan, lepas itu mereka lawan kamu, dan akhirnya kamu menang.”

Pada awalnya memang mereka memperlekehkan kempen #UndiRosak ini. Mungkin mereka menyangka ia hanya parodi atau tidak serius seperti kempen 'PUNDAK (Parti Undi Rosak') yang wujud penggal yang lalu.

Tetapi sekarang HARAPAN sudah mula goyang. Anehnya, sehingga tempoh ini yang kelihatan tidak menunjukkan respon tergugat dek kempen #UndiRosak ini adalah parti gergasi seperti Umno dan PAS.

Sebab itulah ada tuduhan bahawa gerakan ini adalah gerakan tajaan kedua parti tersebut. Taktik menuduh sebagai askar upahan Najib untuk memberikan nama busuk kepada pemain gerakan #UndiRosak ini tidak akan menyelesaikan mimpi ngeri HARAPAN.

Sebaliknya, cabaran HARAPAN dalam pilihan raya umum akan datang akan menjadi lebih getir apabila terpaksa berhadapan dengan dua musuh serentak iaitu BN dan gerakan undi rosak.

Comments