2019 Duit EPF Akan Hilang


Sumber dalaman memberitahu bahawa duit Employees Provident Fund (EPF) bagi mereka yang bekerja akan hilang pada tahun 2019. Lebih kurang tujuh tahun dari sekarang. Bagi mereka yang tidak mengetahui, bersiap sedialah mengeluarkan wang anda sebelum lesap.

Ini kerana pada tahun lepas, duit EPF ini telah diberi pinjam kepada FELDA sebanyak RM6 billion. Kerajaan juga tidak akan memberi jaminan sekiranya wang EPF hilang dari dalam akaun. Sebelum berlaku apa-apa yang tidak diingini, selaku orang bijak perlulah membuat persediaan yang rapi.

Laporan Felda meminjam daripada KWSP ini katanya timbul ketika isu kemerosotan rezab Felda belum lagi reda.Ketika menjawab soalan tambahan di Parlimen seperti didedahkan media pada 17 dan 18 jun 2010, Datuk Ahmad Maslan mengakui bahawa kedudukan tunai Felda merosot daripada RM4.08 bilion pada tahun 2004 kepada RM1.35 bilion pada tahun 2009.  

Selain itu, sebanyak RM600 billion duit EPF telah dilaburkan dan ini juga tiada jaminan dari pihak kerajaan. Mereka yang selamat adalah penganggur dan mereka yang bekerja sendiri. Kena ingat bahawa Malaysia dalam keadaan tenat dari segi pengurusan kewangan walaupun ada menteri yang mengatakan kerajaan tidak meminjam dari International Monetary Fund (IMF).

Comments

Abu Syaukah said…
alamak duit saya ada di dalam tu....
wonder why said…
Nasib baik duit dalam EPF, dah lama dikeluarkan.Kerajaan dah tiada punca lagi nak kikis duit Rakyat.Kalau duit EPF, bolih sampai 2019, nasib baiklah tu. Takut akan hilang sebelum tahun 2015. Ayuh, sesiapa ada duit dalam EPF KELUARKAN segera.Jangan termakan Gula Gula, UMporNO, nak buat EPF macam skim Pencen Kerajaan.Semua itu TIPU belaka.