Pangkat Canselor UM Tapi Bodoh


Jangan diingat semua yang memegang jawatan dalam universiti adalah pandai bahkan lebih ramai yang bodoh dari pandai. Yang pandai jadi tukang sapu dan yang bodoh jadi pengarah dan CEO. Kebodohan Naib Canselor Universiti Malaya (UM) menjelaskan, hanya 76 kakitangan akademiknya meletakkan jawatan dan bukan 146 orang seperti didakwa, sehingga menimbulkan tanggapan ia dalam krisis.

Jika diperhalusi dengan kenyataan beliau bahawa ada yang letak jawatan itu sebanyak 76 orang. Jadi, adakah meninggal dunia itu dikira meletakkan jawatan? Macam mana meninggal dunia itu boleh letak jawatan? Adakah surat perletakkan dipos melalui lubang kubur ke UM?

Katanya, menurut statistik antara 1 Julai 2009 hingga ke hari ini, 76 orang itu antara 123 lagi yang meninggalkan perkhidmatan atas pelbagai alasan, termasuk bersara dan meninggal dunia.

Sepanjang tempoh dua tahun setengah ini, 43 orang bersara dan empat lagi meninggal dunia. - Tan Sri Dr Ghauth Jasmon, Naib Canselor Universiti Malaya (UM).

Dipetik dari Malaysiakini:

Naib Canselor Universiti Malaya (UM) menjelaskan, hanya 76 kakitangan akademiknya meletakkan jawatan dan bukan 146 orang seperti didakwa, sehingga menimbulkan tanggapan ia dalam krisis.

Tan Sri Dr Ghauth Jasmon (berkata) berkata, daripada 76 orang itu, jumlah terbesarnya daripada Fakulti Perubatan. 

"Ia adalah perkara biasa, kerana ada di antara mereka pergi (berkhidmat) di hospital swasta," katanya dalam satu sidang media di UM hari ini.

Katanya, menurut statistik antara 1 Julai 2009 hingga ke hari ini, 76 orang itu antara 123 lagi yang meninggalkan perkhidmatan atas pelbagai alasan, termasuk bersara dan meninggal dunia.

Sepanjang tempoh dua tahun setengah ini, 43 orang bersara dan empat lagi meninggal dunia.

Semalam, Utusan Malaysia pada muka depannya memuatkan laporan yang mendakwa UM sedang mengalami krisis kemerosotan ilmuwan dan pakar ekoran peletakan jawatan 146 staf akademik kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan kepimpinan Ghauth.

Comments

otaklunyai said…
dah kata dah... kat m'sia ni kriteria utama nak jadi pentadbir mestilah ada ciri2 boddoh... dan berlidah panjang utk menjilat kera-jaan amno laknat. Hanya siboddoh dan bahlol yg berpeluang cerah di m'sia...