Pengikut Blog

Peringatan Dari Langit

Jabatan Air Ambil Alih Kerja JKR?

Tuesday, 8 February 2011

Agak lawak dan melucukan apabila kerja-kerja yang sepatutnya diselaraskan oleh Jabatan Kerja Raya cuba diambil alih oleh Jabatan Air atau di Melaka lebih dikenali dengan nama Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB). Tiba-tiba sahaja orang dari Jabatan Air itu minta dari penyewa bangunan itu sijil layak menduduki atau dengan nama lain CF.

Paling pelik mengapa CF tu tiba-tiba diasingkan sedangkan kebiasaan dikeluarkan untuk satu bagunan dan bukannya dikeluarkan ikut pecahan lot. Lagi pun penyewa tersebut hanya ingin menyambung masuk air sahaja dan mengapa perlu ada CF?

Tambahan pula bangunan itu bukannya baru siap dalam masa sehari dua ini. Sudah lebih beberapa tahun beroperasi kedai-kedai dibangunan tersebut tiba-tiba Jabatan Air minta CF. Memang lawak betul orang yang bekerja dengan Ali Rustam ini. Buat malu syarikat.

Kalau betul-betul bangunan itu tiada CF, maka sepatutnya bangunan itu tidak layak untuk diduduki atau didiami oleh manusia tidak kira dia UMNO ataupun PAS. Dalam hal ini, orang mahu menyewa itu pula adalah orang PAS. Sebab itulah kes ini kena ada CF. UMNO sudah main politik rupanya.

Sekarang di Melaka sudah ada banyak parti politik termasuklah Jabatan Air itu sendiri. Setahu aku yang juga sebagai kontraktor, hanya Jabatan Kerja Raya sahaja yang keluarkan CF. Jika JKR kata tidak lulus maka semuanya tidak lulu termasuk Jabatan Air dan Tenaga Nasional Berhad.

Setahu aku sebagai kontraktor, penyewa perlulah menyediakan RM10 untuk setem hasil, surat sewa dari tuan rumah jika ia menyewa premis tersebut dan deposit RM200 untuk kerja penyambungan. Itu sahaja. Ini kerana bangunan itu sudah lama diduduki dan CF tidak perlu. Tetapi sebab diugut oleh pemuda UMNO, maka Jabatan Air telah dianjingkan oleh mereka. Profesional la sikit Jabatan Air.

Kalau betul-betul bangunan itu tiada CF, harap Jabatan Kerja Raya menyiasat bangunan yang terletak dalam pekan Merlimau di mana ada sebuah bangunan berhampiran dengan stesen bas Merlimau. Kalau ini terjadi, malu kita sebagai "Negeri Maju 2010".

1 comments:

A-I-B said...

Banyak betul jelmaan anjing-anjing di dalam pentadbiran UMNO. PRU13 kita kuburkan mereka

Sahabat Singgahan

Nuffnang

Malaysiakini

KeadilanDaily

UMNO Online

Utusan Online

Kosmo Online

 
 
 

Top 10 Blog Sahabat