Zahid Hamidi Akan Pastikan Muhyiddin Tersungkur

my_silat
Takut kedudukan sebagai Timbalan Presiden Umno di rampas oleh Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Tan Sri Muhyiddin Yassin kini didakwa menggunakan persatusan silat untuk mengukuhkan kedudukannya dalam parti.

Masa depan beliau sebagai orang nombor dua dilihat semakin goyah apabila kalangan pemimpin kanan parti secara peribadi berkata presiden Datuk Seri Najib Razak nampaknya telah memberi lampu hijau kepada Zahid yang kini menjawat naib presiden untuk mencabar kerusi empok Muhyiddin dalam Umno.

Zahid yang pernah menjadi Setiausaha Politik kepada Najib dikatakan sedang giat menyiapkan jentera pilihan rayanya bagi 'melanggar' Muhyiddin kelak. 

Walaupun alasan persiapan menghadapi pilihan raya umum ke-13 digunakan untuk menangguh pemilihan Umno 2011 selama 18 bulan namun ramai pemimpin parti itu berpendapat ia akan digunakan oleh Zahid sepenuhnya untuk memperkukuhkan kedudukan bagi peperangan menumbangkan Timbalan Perdana Menteri itu.

Perkara ini telah dihidu oleh Muhyiddin sendiri dan beliau juga dikatakan tidak berdiam diri serta menyusun strategi untuk mengekalkan jawatan dan terus menerajui jawatan kedua tertinggi dalam kerajaan.

Malah kebelakangan ini Najib dan Muhyiddin memperlihatkan keakraban mereka dengan pertubuhan silat di negara ini dengan menganugerahkan pelbagai manisan politik bagi menarik sokongan ahli-ahli silat diseluruh negara.

Contohnya baru-baru ini Muhyiddin telah meluluskan geran sebanyak RM7.5 juta kepada Persatuan Seni Silat Lincah Malaysia (PSSLM) yang diterajui oleh Datuk Omardin Mauju untuk membina kompleks silat di atas tanah seluas kira-kira 5 ekar di Gombak, Selangor.

Mungkin secara kasar pemberian ini dilihat sebagai usaha kerajaan untuk membangunkan seni silat di negara ini tetapi sumber memberitahu, geran yang diberikan adalah daripada dana awam dan lebih aneh ia dibakal diserahkan dalam bentuk cek tunai kepada persatuan tersebut.

Muhyiddin dikatakan berbuat demikian kerana mahu menagih sokongan PSSLM dalam kempen pemilihan Umno kelak.

Sumber juga memberitahu pembinaan kompleks PSSLM iru akan merangkumi dua asrama, dewan serbaguna, surau, gelanggang badminton, tenis, gim serta banglo mewah 2 tingkat kepunyaan Omardin yang dipercayai bernilai hampir RM2 juta.

"Secara ringkasnya awam ini digunakan oleh Muhyiddin untuk membeli undi dan mendapat sokongan persatuan silat seperti PSSLM bagi menghadapi pilihan raya Umno kelak.

"Sekiranya benar wang ini untuk kompleks persatuan silat mengapa perlu mengguna sebahagian besar wang tersebut untuk membina banglo mewah untuk mahaguru persatuan ini. Bukankah ini satu bentuk rasuah dan juga penyalahgunaan wang rakyat?" tanya sumber tersebut.

Pada perhimpunan PSSLM sempena sambutan ke-50 tahun silat lincah yang diadakan di Kepala Batas, Pulau Pinang 20 November lalu Muhyiddin dianugerahkan gelaran Ulul Amri Keempat PSSLM oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas.
najib_gayong


Jika Muhyiddin menggunakan PSSLM, Najib pula tidak kurangnya mengeksploitasi Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia (PSSGM) dengan mendapat anugerah sandang Mahkota Agong Seri Bintang Pelangi yang membawa gelaran Imam Khalifah Agung sempena majlis Perhimpunan Perdana Gayong Malaysia di padang Majlis Perbandaran Ampang Jaya 2 Oktober lalu.

Menurut sumber Najib juga didakwa telah membuat sejumlah sumbangan kepada PSSGM yang secara tidak langsung bertujuan meraih sokongan politik bagi beliau.

Comments