Nyamuk dan Kementerian Kesihatan

Sebelum ini seingat aku, Kementerian Kesihatan Malaysia melalui Jabatan Vektor sibuk dengan aktiviti menyembur asap di sekitar kawasan perumahan yang kononnya mencegah wabak denggi. Namun, aktiviti itu tidak lagi dijalankan seperti biasa.

Kadang-kadang samapi seminggu sekali datang menyembur asap sehinggkan menggangu waktu makan malam. Tapi itu tidak mengapa demi untuk mencegah denggi. Adakah pihak kementerian bertindak setelah ada pesakit yang terkena denggi maka baru mereka bertindak?

Sekarang ini nyamuk berkeliaran tidak kira pagi ataupun malam. Jangan disalahkan air bertakung atau sampah berlonggok kerana habitatnya nyamuk tidak tentu. Mungkin jika air bertakung, kene buang air tersebut atau sampah berlonggok perlu dibersihkan tetapi bagaimana jika nyamuk itu penuh dalam pakaian? Adakah mahu dibakr pakaian tersebut.

Minta pihak kesihatan membuat tinjauan di beberapa buah taman perumahan yang berdekatan dengan Hospital Melaka dan juga berdekatan dengan Poliklinik Peringgit. Jalankan kerja-kerja menyembur asap seperti sebelum ini.

Comments