Pergi Jahanam Dengan AUKU

Terbukti kerajaan masih lagi takut dengan bayang-bayang terutamanya kepada pelajar universiti sehingga menggunakan Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU) bagi menghalang maasiswa daripada terlibat dengan politik.

Kebodohan kerajaan kian terselah apabila kerana mengikut perlembagaan seseorang yang telah cukup umur 21 tahun layak untuk mengundi. Jika sudah layak untuk mengundi maka pelajar tersebut boleh memilih mana-mana parti politik yang mereka minati.

Tindakan kerajaan ini mencerminkan mereka cetek dalam perlembagaan sehinggakan mengenakan akta yang membodohkan pelajar itu sendiri. Cuba bayangkan jika seseorang itu menyambung pengajian di peringkat Master atau PhD adakah masih dikenakan AUKU walhal umur mereka sudah capai lebih 21 tahun. Adakah kerajaan yang seperti tunggul kayu ini menganggap pelajar tersebut berumur 19 tahun.

Kerajaan ingin jadikan mahasiswa itu seperti lembu sebagaimana mereka lakukan epada Universiti Teknologi Mara (UiTM) yng mana mahasiswa mereka telah ditanam minda kemelayuan sehinggakan logo UiTM itu seperti logo UMNO. 

Bolehlah dikatakan UiTM itu adalah Universiti Teknologi Melayu. Pernah juga terserempak kenderaan kenderaan pelajar yang menampal stiker UMNO pada kereta namun tidak diamil tindakan sebaliknya stiker selain UMNO telah dikenakan tindakan kerana terlibat dalam politik.

Menteri jangan jadi bodoh. Habis tu UMNO bukan parti politik ke? PArti politik hanyalah PAS, PKR atau DAP. Patutlah kerajaan takut dengan kuasa mahasiswa sehinggakan AUKU menjadi benteng mengengkang mahasiswa.

Ini merupakan kenyataan menteri pengajian tinggi:
Kabinet bersetuju melarang penuntut institusi pengajian tinggi awam (IPTA) terlibat dalam parti politik, kata Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.


Bagaimanapun, katanya keputusan itu tidaklah menghalang penuntut untuk mengetahui dan mengikuti sebarang perkembangan politik di negara ini.


"Ini kerana Seksyen 15 dalam Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 sudah memadai apabila mahasiswa boleh terlibat dalam kegiatan politik selepas mendapat kebenaran Naib Canselor,” katanya dalam kenyataan kepada Bernama di sini hari ini.


Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan tetap melarang penuntut IPTA walaupun ada gesaan agar mereka dibenarkan terbabit secara aktif dalam parti politik.


Muhyiddin berkata, pindaan AUKU sebelum ini sudah memadai kerana ia memberi lebih kebebasan kepada penuntut untuk bersuara di kampus. 

Comments