Isyarat Maut Mahasiswa Kepada Kerajaan Nafikan Royalti

Kerajaan negeri Kelantan semalam telah memfailkan saman terhadap syarikat petroleum negara, Petronas berhubung tuntutan hak lima peratus royalti minyak dan gas yang dinafikan ke atas penghasilan carigali yang bermula di negeri itu sejak tahun 2005. 
Menteri Besarnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengetuai rombongan pimpinan kerajaan negeri termasuk Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yaakub, Exco Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa dan Exco Kerajaan Tempatan, Kebudayaan dan Pelancongan , Datuk Takiyuddin Hassan untuk menfailkan writ saman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Jalan Duta.
Turut hadir juga termasuk Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar dan Bendahari PAS Pusat, Dr Hatta Ramli. Beliau tiba di mahkamah kira-kira pukul 9.10 pagi dengan disambut laungan takbir oleh kira-kira 250 orang penyokong Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (Gegar). 
Selain itu, mahasiswa juga turut menyampaikan mesej dan isyarat jelas kepada pemimpin pusat bahawa sekiranya kerajaan pusat masih berdegil dengan tindakan menafikan hak Kelantan sebagai penerima royalti, maka natijahnya akan diterima dan diterjemahkan pada pilihan raya akan datang kerana kebanyakkan mahasiswa adalah anak jati Kelantan dan juga presiden bagi kampus besar juga didominasi oleh anak-anak Kelantan.
Menteri Besar Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat turut menjelaskan bahawa Dalam Al-Quran ada lima perkara yang wajib dijaga iaitu akidah, nyawa, harta, kehormatan yang baik dan air muka. Sebagai ketua kerajaan, saya bersama rakan-rakan Exco ingin menjaga air muka rakyat. Harta mesti dijaga dengan baik, dan kami datang untuk menjaga kehormatan harta rakyat Kelantan dengan cara mana sekalipun.
Sementara itu, Husam memberitahu adalah menjadi hak mana-mana negeri di dalam Malaysia untuk mendapat royalti lima peratus daripada hasil pengeluaran minyak petroleum dan gas sama ada yang dikeluarkan di darat, mahu pun di laut.
"Sehingga hari ini berlaku pengeluaran di empat buah bahagian, iaitu di bahagian Kelantan sendiri, kawasan Kelantan yang bertindih dengan Terengganu, kawasan Kelantan dengan Thailand dan kawasan Kelantan dengan Vietnam.
"Untuk pengeluaran bagi kawasan bertindih dengan Thailand sahaja, ianya berjumlah 10 juta tong setiap bulan yang mana kalau lima peratus hak diberi kepada Kelantan, ianya berjumlah sekitar RM1.7 bilion setahun bermula daripada Jun 2005. 
"Ini adalah satu jumlah yang besar. Selama ini Petronas telah membayar kepada Terengganu selama 18 tahun. Dan sekiranya mereka berkata berlaku kesilapan dalam pembayaran royalti kepada Terengganu, bermakna pengurusan Petronas sebagai badan korporat multinasional adalah disangsikan," kata Husam.
"Kerana itu selepas dua kali peluang diberikan untuk menyiasat isu ini dengan cara yang sewajarnya tidak berhasil. maka kami bercadang untuk mengambil tindakan dengan menyaman Petronas," jelasnya.

Comments