Takdir Tuhan Atau Sial Manusia?


Adakah ini yang dikatakan takdir Tuhan? Sudah dua hari hujan berlalu dan hari ini panas yang terik namun keadaan jalan di Bukit Pulau menghala ke Bukit Katil masih lagi dilimpahi oleh air longkang yang tidak mengalir.
Beginikah longkang yang dikatakan telah dinaik taraf oleh JKKK atau Japerun (merujuk kepada seorang pemberi komen pada artikel ini). Komen beliau ialah takdir dari Tuhan namun sudah dua hari panas adakah mahu menyalahkan takdir? Bukan takdir tapi ini sial manusia yang khianat pada agama.
Air sungai melimpah ini adakah salah takdir? Bukankah ini jadi tanggung jawab manusia maka manusialah yang sial sebenarnya dan bukan takdir. Sebuah kereta yang cuba melalui jalan ini terpaksa meredah kawasan yang dinaiki kerana merupakan jalan pintas ke Bukit Katil.
Cuba tengok kawasan parit atau longkang ini? Tersumbat dengan sampah sarap dan adakah kita mahu salahkan takdir jika longkang tersumbat? Maka ini juga dikatakan sial manusia yang tidak menjaga kawasan parit dan longkang. Tiada siapa yang boleh merubah nasib sesuatu kaum itu kecuali mereka sendiri yang merubah nasib mereka.

Di seberang sana ada kedai makan yang sentiasa menghidangkan juadah untuk tetamu dan adakah pekedai tersebut akan menerima takdir banjir atau sial manusia? Kawasan ini ialah kawasan yang di perintah oleh wakil rakyat UMNO/BN namun terlalu asyik mengejar status kemajuan Melaka Maju 2010 maka keadaan ini bertambah pelik. Dari segi apakah ia maju?

Comments

LegendZ said…
Bongkar jgn tak bongkar, biar org melaka dan semua rkyat malaysia tau mcm mana rupanya Negeri Maju..itu baru sikit je tu..