Dalam Politik Bodoh, Dalam Agama Pun Bodoh

AGAMA

"Lagi banyak Kerajaan Barisan Nasional (BN) membicarakan pasal Islam, lagi banyak perjudian tumbuh. Contoh terbaru 'judi bola' yang bakal mewarnai masyarakat ketika perlawanan bola sepak Piala Dunia bulan depan," - Datuk Seri Anwar Ibrahim.


POLITIK 

Misalnya, apabila Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat hendak berucap di Masjid, ada titah yang melarang beliau berbuat demikian, atas alasan PAS membawa politik dalam masjid. Seharusnya pihak berkuatkuasa agama menyatakan bukti, pada bahagian mana ucapan Tuan Guru bercanggah dengan Islam atau melanggar titah Raja.

Bandingkan pula dengan tindakan Umno-BN, yang menganjurkan solat hajat dan bacaan yassin untuk memenangkan calon BN yang bukan Islam. Jelas, BN menggunakan masjid untuk kempen politik, malah mendoakan kemenangan untuk memuliakan bukan Islam di masjid.

Bukankah tindakan Umno-BN ini mencemar kemuliaan masjid dan melanggar titah Raja? Mengapa tiada institusi agama yang bangkit? Mengapa tiada titah Raja dikeluarkan dalam hal ini?

Barangkali di sini, bukan salah Raja. Tetapi Umno-BN melalui institusi agama yang dikuasainya, memperalatkan Raja untuk kepentingan politik mereka. Ini tidak adil!

Perkara yang kedua terpenting ialah soal kesucian agama. Raja sebagai tonggak negeri, Raja sebagai Ketua Agama Negeri.

Raja yang akan dihormati dan didaulatkan, adalah Raja yang adil kepada semua rakyat baginda, tanpa mengira latar belakang bangsa, agama dan pemikiran politik.

'Raja adil Raja disembah, Raja zalim Raja disanggah'.

Comments