Najib Dungu Bahasa

Lihat sikap Najib yang marah-marah kepada demonstran, GMI, pembangkang yang telah mengadakan perhimpunan tempoh hari.

Beliau marahkan demonstran yang tak sabar dengan keputusan kerajaan yang akan pinda ISA. Kalau Najib bijak, dia tentu tahu dan sedar, kenapa perhimpunan itu masih berlaku. Ada beza antara pinda dan mansuh. Pindaan bererti, ada ruang untuk menzalimi lagi.

Maka, perhimpunan itu masih wujud kerana kerajaan bukan mahu mansuhkan, tapi cuma pinda sahaja. Seperti juga PPSMI, bukan mansuhkan, tetapi penundaan ke atas kononnya mahu dimansuhkan pada 2012. Sebab itulah, masih ada yang membantah.

Kebodohan Najib dalam hal memahami kehendak rakyat ini tidak sama dengan hasratnya saat mengumumkan tiga budaya Umno yang mahu mendengar suara rakyat, berkhidmat untuk rakyat, dan mampu menyelesaikan masalah rakyat.

Ini semua slogan Najib yang palsu. Para demonstran itu adalah rakyat juga. Rakyat yang mahukan ISA itu dimansuhkan, bukan dipinda. Jadi, Najib menipu atau terlupa ketika dia umumkan penegasan berhubung amalan tiga budaya Umno tersebut.

Budaya Umno pertama-mendengar suara rakyat telah dipatahkan oleh sebab Najib sendiri tak mahu mendengar suara rakyat dalam kalangan demonstran yang ingin ISA dimansuh. Rakyat tidak mahu lagi ISA dipinda-pinda.

Jadi, jika Najib tak mahu mansuh dan cuma meminda, maka Najib selaku Presiden Umno sendiri tidak amalkan segala yang beliau katakan itu mengenai Budaya Umno.

Jika Najib selaku Presiden Umno sendiri sudah gagal mendengar suara rakyat, maka ahli-ahli Umno juga tak mungkin mampu mengamalkan tiga budaya Umno tadi. Mungkinkah ketam mengajar anaknya sendiri berjalan dengan betul?

Kalau Najib sudah gagal mengamalkan budaya Umno yang pertama, maka budaya Umno yang kedua dan ketiga pun, sudah tentulah akan gagal dilaksanakan juga.

Comments